Sport45

DaFUs digitaliseringsstrategi


IFF er international forgangsmand og flere andre medier følger trop. Youtube'ificeringen er i gang!

Hvad betyder det? Jo, fremtiden er digitale medier, så meget står klart for de fleste mennesker nu om dage. Da digital tilstedeværelse er en nødvendighed, for at udbrede kendskab og få nye udøvere til sporten, samt fastholde det etablerede. Især ift. ungdomsfloorball. Da ungdommen defineres som værende mennesker med megen stor interesse og brug af digitale medier.

IFF gjorde det med deres youtube-kanal, der siden 2009 har bragt videoer og vigtigst; livestream af internationale sportsbegivenheder.
Benløse Floorball Club har herhjemme et lignende initiativ på deres youtubekanal, hvor fokuset også ligger på livestream. Men hvad kan DaFU?

Et sådan setup kræver investering af tid og penge fra frivillige kræfter, og det er derfor tvivlsomt om DaFU i første omgang går den vej. Det virker som om, at de vælger at fokusere ressourcerne indad. Fx er de første to videoer interviews med personer internt i DGI organisationen, og derfor ikke interessant for mennesker med interesse i den daglige floorball. Det skal dog være spændende at se om det ændres i løbet af slutspillet og i forbindelse med DM-finale arrangementet i Randers den 4. april.

Vi håber et på et sportsligt fokus
Med det menes, en forhåbning om DaFU ikke fokuserer på det talte gennem interviews, der fra et organisatorisk perspektiv virker interessante, men på sporten. Highlights fra kampe og gimmick videoer kan være en start, hvis man ikke har ressourcerne til live-streaming. Analyse af ligakampe fra kompetente folk og dertilhørende videoer fra tidligere kampe til at understøtte dette, vil være noget der virkelig vil tiltrække klik på videoerne. Det kan være relevant pga. odds på floorball, men også fordi Youtube og online medier er ungdommens sted, hvilket kræver et højt informationsniveau og megen energi i videoens indhold for at være relevant. Hvilket interviews med diverse foreningsfolk desværre ikke kan defineres som!

Bare fordi noget er på nettet er det ikke "digitalt"
Worst-case, vil være hvis DaFU tog deres nye initiativ og gjorde det til en informationskanal på ligefod med deres hjemmeside eller facebook-side. Envejskommunikation er ikke meningen med digitale medier, da det stadig vil være en analog kommunikationsform. Digitale medier fordres ved at man indrager målgruppen (i dette tilfælde samtlige floorball-interesserede eller potentielt interesserede i Danmark) og tager udgangspunkt i hvad de vil se. Hvis DaFU ikke gør dette, kan det ende som et ressourcekrævende projekt uden fremtid.

Initiativ med fremtidsperspektiv
Hvis det lykkedes DaFU at få engageret frivillige eller lønnede medarbejdere med relevant kompetence, samt investerer økonomisk i det rigtige tekniske udstyr, vurderer vi et kæmpe potentiale i dette projekt. Hvis man bevarer et fokus på interviews med diverse mennesker, vil målgruppen være yderst begrænset til de personer som interesserer sig for det mere organisatoriske i sporten. Bevares et interview med en landsholdsspiller, er skam interessant for de fleste, men det er ikke nok, hvis DaFU vil bevare definitionen "vores stærkeste kommunikationsværktøj" omkring deres nye youtubekanal.


Link til nyhed på DaFU's hjemmeside